You're on the environment.

Termijnbedrag

Ik wil mijn termijnbedrag aanpassen?

U kunt het termijnbedrag zelf aanpassen op Mijn Budget. Ga naar Betaaloverzicht en kies Termijnbedrag.

Termijnbedrag wijzigen

Kan ik mijn incassodatum wijzigen?

Nee, wij houden het graag simpel. Daarom hanteren wij voor al onze klanten 1 incassodatum. Het termijnbedrag wordt rond de eerste werkdag van de maand geïncasseerd.

Waarom is er nog een termijnbedrag geïncasseerd terwijl ik al ben overgestapt?

Bij een overstap kan het voorkomen dat u van zowel uw nieuwe, als uw oude leverancier een termijnbedrag krijgt geïncasseerd. Uiteraard betaalt u nooit teveel, op de eindnota worden teveel betaalde bedragen verrekend.

Waarom is mijn termijnbedrag veranderd na de jaarnota?

Wij proberen uw termijnbedrag zo in te stellen dat u aan het eind van het jaar zo min mogelijk hoeft bij te betalen of te veel per maand betaalt. Daarom passen wij, na uw jaarnota, het termijnbedrag aan op basis van het actuele gemiddelde verbruik op uw adres en uw actuele tarieven.

Waar is mijn termijnbedrag op gebaseerd?

Uw termijnbedrag is gebaseerd op het gemiddelde verbruik van de afgelopen drie jaar op uw adres. Deze gegevens zijn afkomstig van uw netbeheerder, die het jaarlijks verbruik per adres bijhoudt.

Bent u nieuw op het adres? Het termijnbedrag is niet gebaseerd op uw eigen historisch verbruik, maar op dat van de vorige bewoner(s). Op Mijn Budget kunt u eventueel het termijnbedrag aanpassen.

Waarom is mijn termijnbedrag niet hetzelfde als op de offerte?

Een offerte wordt opgesteld aan de hand van een door u ingevoerd óf een gemiddeld jaarverbruik. Dit kan een standaard verbruik zijn of de verbruikscijfers van uw laatste jaarnota. Nadat u zich heeft aangemeld, vragen wij uw netbeheerder om het standaard jaarverbruik (SJV) van uw aansluiting. Het SJV is het gemiddelde verbruik op een aansluiting over de afgelopen drie jaar. Uw termijnbedrag wordt bepaald aan de hand van dit SJV. Hierdoor kan het termijnbedrag afwijken van het termijnbedrag op de offerte.

Waaruit bestaat mijn termijnbedrag?

Uw termijnbedrag is opgebouwd uit de volgende onderdelen:

Leveringskosten

Dit zijn de tarieven per kWh elektriciteit en m3 gas die u met ons bent overeengekomen. U kunt deze terugvinden op het tarievenblad bij uw leveringsovereenkomst.

Energiebelasting

In opdracht van de overheid brengen energieleveranciers energiebelasting in rekening. Energiebelasting betaalt u per gebruikte kWh en m3. Het uiteindelijke bedrag per jaar is dus afhankelijk van uw verbruik. U kunt de tarieven voor energiebelasting terugvinden op het tarievenblad bij uw leveringsovereenkomst, of op de website van de belastingdienst.

Opslag Duurzame Energie (ODE)

In opdracht van de overheid brengen energieleveranciers een bedrag voor Opslag Duurzame Energie in rekening. Dit betaalt u per gebruikte kWh en m3. Het uiteindelijke bedrag per jaar is dus afhankelijk van uw verbruik. U kunt de tarieven voor Opslag Duurzame Energie terugvinden op het tarievenblad bij uw leveringsovereenkomst, of op de website van de belastingdienst.

Vaste leveringskosten

Dit zijn de administratiekosten die elke leverancier in rekening brengt voor de levering van uw elektriciteit en gas. Het bedrag hiervoor is per leverancier verschillend en kan bij 1 leverancier ook per contract/aanbieding anders zijn. U kunt het bedrag voor vaste leveringskosten terugvinden op het tarievenblad bij uw leveringsovereenkomst.

Netwerkkosten

Dit zijn kosten die wij namens uw netbeheerder bij u in rekening brengen, zodat u alle kosten voor energie op 1 rekening heeft. Deze kosten zijn voor uw aansluiting, meters, de transport van energie, en het onderhoud van uw aansluitingen en meters. De hoogte van deze kosten is afhankelijk van de capaciteit van uw meter. Een specificatie van deze kosten is te vinden op de website van uw netbeheerder.

Vermindering energiebelasting

Dit is een tegemoetkoming van de overheid voor uw energiekosten. Het bedrag per jaar kan ieder jaar door de overheid opnieuw worden vastgesteld. Het totaalbedrag delen wij door 12 en brengen wij iedere maand in mindering op uw termijnbedrag. Dit gaat automatisch, het is dan ook niet mogelijk om dit op te sparen tot het eind van uw leveringsperiode;

BTW

Op alle producten en diensten in Nederland wordt BTW geheven, zo ook op energie. De BTW voor energie is 21%.

Neem contact met ons op

Heeft u vragen en kunt u het antwoord niet op onze website vinden? Onze klantenservice staat voor u klaar.

Bel ons

020 - 20 55 555 (lokaal tarief)

Wij zijn op werkdagen van 08.30-18.00 uur bereikbaar.

Chat met ons

Wilt u direct geholpen worden? U kunt met een van onze medewerkers chatten. Wij zijn op maandag t/m donderdag van 09.00 - 21.00 uur en op vrijdag en zaterdag van 09.00 - 17.30 uur bereikbaar. Stel uw vraag via het chatvenster rechtsonder.