You're on the environment.

Slimme meter

Vanaf 2012 zijn netbeheerders op kleine schaal begonnen met het plaatsen van slimme meters. Een slimme meter is een digitale energiemeter waarvan de meterstand op afstand uit te lezen is. De slimme meter is niet verplicht. U mag de slimme meter weigeren, of u kunt ervoor kiezen dat uw gegevens niet op afstand uitgelezen kunnen worden.

Voordelen slimme meter Is de slimme meter verplicht? Hoe zit het met mijn privacy?

Vanaf wanneer worden alle huishoudens slimme meters aangeboden?

Alle huishoudens in Nederland zullen vanaf 2014 de mogelijkheid krijgen om over te stappen op de slimme meter. Zo hoeft u niet meer zelf de meterstanden door te geven. De slimme meter registreert ook de teruggeleverde energie wanneer u teruglevert aan het net.

Hoe ziet een slimme meter eruit?

Een slimme meter kan op afstand worden bediend en uitgelezen worden en maximaal 1 keer per 15 minuten de meterstanden doorgeven aan de netbeheerder. Daarnaast bevat het apparaat poorten waarmee op afstand andere apparatuur bediend kan worden. Zo kan via een signaal de elektriciteit afgesloten worden, bijvoorbeeld bij wanbetaling of bij (dreigende) overbelasting van het net.

Voordelen slimme meter

Het installeren van een slimme meter brengt een aantal voordelen met zich mee:

  • Geen geschatte meterstanden meer, waardoor uw energierekening nauwkeuriger wordt;
  • U hoeft zelf geen meterstanden meer door te geven, of iemand binnen te laten die de standen voor u opneemt;
  • Wanneer u verhuist of overstapt, zijn er geen onduidelijkheden meer over uw meterstanden;
  • U kunt uw energieverbruik beter in de gaten houden, waardoor u energie kunt besparen;
  • De slimme meter meet ook de energie die u eventueel teruglevert aan het net.

Wanneer wordt de slimme meter uitgelezen?

  1. 1 keer per jaar voor de jaarafrekening;
  2. 6 keer per jaar (om de twee maanden) voor het verbruik- en kostenoverzicht;
  3. als u overstapt naar een ander energiebedrijf of verhuist of
  4. wanneer dat noodzakelijk is voor het beheer of onderhoud van het energienet.

Wat staat er op het kosten- en verbruiksoverzicht?

  1. het verbruik;
  2. een indicatief kostenoverzicht;
  3. een vergelijking met voorgaande jaren en
  4. een vergelijking met andere huishoudens vergelijkbaar met die van u.

Is de slimme meter verplicht?

U heeft het recht een slimme meter te weigeren. U moet dan zelf uw meterstanden aan ons doorgeven. Ook ontvangt u dan geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.

Een andere optie is dat de netbeheerder een slimme meter plaatst, maar dat u de meter laat uitzetten. De netbeheerder kan dan de meterstanden niet op afstand uitlezen. U moet dan zelf de meterstanden doorgeven en u ontvangt dan geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht. Dit kan te allen tijde gewijzigd worden, de slimme meter kan aangezet worden op het moment dat u dat wil. De netbeheerder mag hier wel kosten voor in rekening brengen.

Zijn er extra kosten verbonden aan een slimme meter

Nee, u betaalt evenveel meterhuur als voor een ‘normale meter’. De maximale meterhuur voor energiemeters wordt jaarlijks door Autoriteit Consument en Markt (ACM) vastgesteld.

Wanneer u een slimme meter aangeboden krijgt, kunt u eenmalig gratis kiezen of u de slimme meter aan of uit laat zetten. Als u dit later alsnog wilt wijzigen, mag uw netbeheerder hiervoor kosten bij u in rekening brengen. Wat dit kost kunt u van tevoren navragen bij uw netbeheerder.

Hoe zit het met mijn privacy?

Er zijn wettelijke eisen verbonden aan de slimme meter. Als de slimme meter aan staat, kan uw netbeheerder uw meterstanden via het elektriciteitsnet, draadloos, of via de TV-kabel op afstand uitlezen en doorgeven aan uw energiebedrijf.

Netbeheerders zijn daarom verplicht maatregelen te nemen om het net en het dataverkeer te beveiligen. Door deze maatregelen kunnen derden niet zomaar bij uw gegevens, of deze gegevens koppelen aan uw naam en adres. Dit is geregeld in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), de Privacy Gedragscode en de Privacy en Security Eisen van Netbeheerder Nederland. Het College Bescherming Persoonsgegevens en ACM houden hier toezicht op.

Bij wie kan ik terecht voor technische vragen of vragen over de installatie

Voor technische vragen over de slimme meter, of over de installatie van de slimme meter kunt u het beste terecht bij uw netbeheerder. Zij installeren namelijk de slimme meter bij u thuis.

Neem contact met ons op

Heeft u vragen en kunt u het antwoord niet op onze website vinden? Onze klantenservice staat voor u klaar.

Bel ons

020 - 20 55 555 (lokaal tarief)

Wij zijn op werkdagen van 08.30-18.00 uur bereikbaar.

Chat met ons

Wilt u direct geholpen worden? U kunt met een van onze medewerkers chatten. Wij zijn op maandag t/m donderdag van 09.00 - 21.00 uur en op vrijdag en zaterdag van 09.00 - 17.30 uur bereikbaar. Stel uw vraag via het chatvenster rechtsonder.