You're on the environment.

Meterstanden

Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven?

Heeft u bericht van ons ontvangen waarin wij u vragen uw meterstanden door te geven? Klik hieronder om direct naar Mijn Budget te gaan.

Meterstanden doorgeven

Ik kan door omstandigheden de meterstanden niet op tijd doorgeven

Meterstanden voor uw aanmelding: na onze 1e e-mail waar wij om uw meterstanden vragen, heeft u nog ongeveer 2 weken om de meterstanden door te geven. Hierna gaat de netbeheerder over op een schatting van uw meterstanden.

Meterstanden voor uw jaarnota: na onze 1e e-mail waarin wij om uw meterstanden vragen heeft u nog ongeveer 3 weken om de meterstanden door te geven. Hierna schatten wij uw meterstanden.

Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Op een aantal momenten vragen wij meterstanden op:

Nieuwe klant

U heeft zich als nieuwe klant aangemeld. Bij een overstap worden uw standen ook doorgegeven aan de vorige leverancier. Deze standen worden gebruikt om uw eindnota op te maken. Wanneer u overstapt en u heeft een slimme meter zullen wij niet uw meterstanden uitvragen. U ontvangt dan alleen een bevestiging van de uitgelezen standen.

Wanneer u niet overstapt maar nieuw bent op uw adres zullen wij altijd uw standen uitvragen.

Overstap

Rondom uw startdatum van levering ontvangt u van ons een e-mail om uw meterstanden door te geven.

Verhuizing

Als u verhuist, dan geeft u 2 keer meterstanden door:

  • Enkele dagen voordat u verhuist, ontvangt u van ons e-mail om uw meterstanden door te geven voor uw oude adres.
  • Vervolgens ontvangt u rondom de start van levering in uw nieuwe huis een e-mail om de meterstanden van uw nieuwe adres door te geven.

Jaarnota

Een jaar nadat wij zijn begonnen met het leveren van energie ontvangt u van ons een jaarnota. Wij lezen uw meterstanden automatisch uit (slimme meter) of u ontvangt een e-mail om de standen door te geven.

Ik heb mijn standen verkeerd doorgegeven.

  • Staan er onjuiste standen op uw energierekening? Dan kunt u hiervoor een correctieverzoek indienen.
  • Heeft u een eindnota ontvangen van uw vorige leverancier met onjuiste meterstanden? Neem dan contact op met uw oude leverancier.
  • Heeft u een jaarnota of eindnota van ons ontvangen met onjuiste meterstanden? Neem dan contact met ons op.

Ik heb een slimme meter. Moet ik nog steeds mijn meterstanden doorgeven?

  • Het kan voorkomen dat wij bericht van uw netbeheerder krijgen dat het uitlezen van uw standen niet gelukt is. In dat geval vragen wij u de standen handmatig uit te lezen.
  • Bij een verhuizing dient u ook uw meterstanden handmatig door te geven. In dat geval vragen wij u namelijk om de standen van de datum van de sleuteloverdracht in te voeren.
  • Nieuw op het adres? Wanneer u een nieuwe klant bij ons bent en u bent ook nieuw op het adres, zullen wij de meterstanden uitvragen. U dient dan de standen van de datum van sleuteloverdracht in te vullen.

Ik ben te laat met het doorgeven van mijn meterstanden. Hoe kan ik ze nu doorgeven?

Als u te laat bent met het doorgeven van uw meterstanden worden deze door de netbeheerder geschat. Neem hier contact op met onze klantenservice om uw standen te corrigeren.

Waarom moet ik 2 meterstanden doorgeven terwijl ik maar 1 lopend telwerk heb?

Budget Energie vraagt om 2 meterstanden op het moment dat uw meter geregistreerd staat als een dubbele meter. Als er maar 1 telwerk oploopt, heeft u een tariefstoring. U kunt hiervoor contact opnemen met het nationaal storingsnummer: 0800-9009. De uitzondering hierop is de netbeheerder Stedin. In dit geval kunt u contact opnemen met hun klantenservice.

Wat gebeurt er als ik geen standen doorgeef?

U ontvangt van ons een meterstandenuitvraag en hierop volgend 2 herinneringen. Wanneer wij niet tijdig uw standen ontvangen dan zullen wij deze schatten. Wij maken graag uw nota op met uw werkelijke verbruik. Geef daarom tijdig uw standen door.

Neem contact met ons op

Heeft u vragen en kunt u het antwoord niet op onze website vinden? Onze klantenservice staat voor u klaar.

Bel ons

020 - 20 55 555 (lokaal tarief)

Wij zijn op werkdagen van 08.30-18.00 uur bereikbaar.

Wilt u direct geholpen worden? U kunt met een van onze medewerkers chatten. Wij zijn op maandag t/m donderdag van 09.00 - 21.00 uur en op vrijdag en zaterdag van 09.00 - 17.30 uur bereikbaar. Stel uw vraag via het chatvenster rechtsonder.