You're on the environment.

Slimme meter

Een slimme meter is een digitale energiemeter waarvan de meterstand op afstand is uit te lezen. Hij is niet verplicht. Je kunt hem weigeren, en je kunt ervoor kiezen dat je gegevens niet op afstand mogen worden uitgelezen.

Voordelen slimme meter Is de slimme meter verplicht? Hoe zit het met mijn privacy?

Vanaf wanneer worden alle huishoudens slimme meters aangeboden?

Alle Nederlandse huishoudens hebben de mogelijkheid om over te stappen naar een slimme meter. Neem contact op met je netbeheerder om te weten wanneer je meter eventueel vervangen wordt. Zo hoef je niet meer zelf je meterstanden door te geven. De slimme meter ziet ook de teruggeleverde energie als je zelf energie opwekt.

Hoe ziet een slimme meter eruit en wat kan hij?

Een slimme meter kan op afstand worden bediend en uitgelezen worden en maximaal 1 keer per 15 minuten de meterstanden doorgeven aan de netbeheerder. Daarnaast bevat het apparaat poorten waarmee op afstand andere apparatuur bediend kan worden. Zo kan via een signaal de elektriciteit afgesloten worden, bijvoorbeeld bij wanbetaling of bij (dreigende) overbelasting van het net.

Wat zijn de voordelen van de slimme meter voor mij?

Het installeren van een slimme meter brengt een aantal voordelen met zich mee:

  • Een nauwkeurige energierekening; er zijn geen schattingen meer nodig;
  • Je hoeft geen meterstanden meer door te geven;
  • Wanneer je verhuist of overstapt zijn er geen onduidelijkheden meer over je meterstanden;
  • Je kunt je energieverbruik beter in de gaten houden;
  • Wanneer je zelf energie opwekt kan je dit meten.

Wanneer wordt de slimme meter uitgelezen?

  1. 1 keer per jaar voor de jaarnota;
  2. 6 keer per jaar voor het verbruiksoverzicht;
  3. wanneer je overstapt of verhuist;
  4. incidenteel wanneer het energienet beheerd of onderhouden moet worden.

Wat staat er op het kosten- en verbruiksoverzicht?

  1. het verbruik;
  2. een indicatief kostenoverzicht;
  3. een vergelijking met voorgaande jaren en
  4. een vergelijking met andere huishoudens.

Is de slimme meter verplicht?

Nee. Je hebt het recht hem te weigeren. Je moet dan zelf even de meterstanden doorgeven en ontvangt geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.

Een tussenoptie bestaat ook: je laat de netbeheerder een slimme meter plaatsen die je vervolgens uitzet. De netbeheerder kan dan de meterstanden niet op afstand uitlezen. Je moet dan zelf de meterstanden doorgeven.

Je kunt dit te allen tijde wijzigen, en de slimme meter kan alleen aangezet worden wanneer jij dat wilt. De netbeheerder mag hier wel kosten voor in rekening brengen.

Kost een slimme meter meer?

Nee, je betaalt evenveel meterhuur voor een slimme meter als voor een normale meter. Die huur wordt jaarlijks vastgesteld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Wanneer je een slimme meter aangeboden krijgt, kun je eenmalig gratis kiezen of je die "aan" of "uit" laat zetten. Als je dit later nog wilt wijzigen, kan het zijn dat de netbeheerder daar kosten voor rekent. Hoeveel precies kun je navragen bij je netbeheerder.

Hoe zit het met mijn privacy?

Er zijn wettelijke eisen aan de slimme meter verbonden. Als hij aan staat, kan hij namelijk op afstand, via het elektriciteitsnet, draadloos of via de TV-kabel worden uitgelezen.

Daarom zijn netbeheerders verplicht maatregelen te nemen om het net en het dataverkeer te beveiligen. Zo kunnen anderen niet zomaar bij je gegevens, laat staan die gegevens koppelen aan je naam en adres.

Dit is geregeld in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), de Privacy Gedragscode en de Privacy en Security Eisen van Netbeheerder Nederland. En het toezicht hierop gebeurt door de Autoriteit Persoonsgegevens en de ACM.

Bij wie kan ik terecht voor technische vragen of vragen over de installatie?

Bij de netbeheerder. Zij installeren de slimme meter eventueel bij je thuis, en kunnen je een hoop vertellen, zowel over de meter zelf als over de installatie ervan.

Neem contact met ons op

Koptelefoons, computers en een flinke dosis kennis: onze klantenservice staat voor je klaar

Bel ons

Particulier: 020 - 205 55 55

Zakelijk: 020 - 205 55 50

Wij zijn op werkdagen van 08.30-18.00 uur bereikbaar. (lokaal tarief)

Wil je direct geholpen worden? Chat dan met één van onze medewerkers. Wij zijn op maandag t/m donderdag van 09.00 - 21.00 uur en op vrijdag en zaterdag van 09.00 - 17.30 uur bereikbaar. Stel je vraag via het chatvenster rechtsonder.

Chat met ons